leerklimaat
1= | de uitspraak klopt in het geheel niet | |
2= | de uitspraak klopt niet voor het grootste gedeelte of in de meeste gevallen | |
3= | de uitspraak klopt deels, maar deels ook niet | |
4= | de uitspraak klopt voor het grootste gedeelte, of in de meeste gevallen | |
5= | de uitspraak klopt geheel |
Je hebt niet alle vragen beantwoord.
We willen je vragen voor alle vragen een antwoord te geven.
Uitslag van de test ‘Hoe is het leerklimaat in jouw team’
Score < 8 voor Ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten
Je hebt waarschijnlijk geen antwoord gegeven op alle vragen.
Ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten
In jouw team is relatief weinig ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten. Het team neemt nog onvoldoende initiatief tot verbetering. Bij een goed leerklimaat is er aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en wordt naar ideeën van de medewerkers geluisterd.
Enkele tips:
Ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten
Bij een goed leerklimaat is er ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten. Het team neemt initiatief tot verbetering. Collega’s stimuleren elkaar om dingen eens op een andere manier aan te pakken en krijgen hiervoor de ruimte. Er is aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en naar ideeën van de medewerkers wordt geluisterd.
Jouw team is al goed op weg maar er zijn nog verbetermogelijkheden.
Enkele tips:
Ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten
Bij een goed leerklimaat is er ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten. Het team neemt initiatief tot verbetering. Collega’s stimuleren elkaar om dingen eens op een andere manier aan te pakken en krijgen hiervoor de ruimte. Er is aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en naar ideeën van de medewerkers wordt geluisterd.
Op dit onderdeel scoort jouw team goed. Speciale acties om de leercultuur in jouw team te verbeteren op dit onderdeel zijn niet nodig. Doe de test over een jaar opnieuw en kijk of je dan nog steeds zo goed scoort.
Score < 10 voor Omgaan met verschillen
Je hebt waarschijnlijk geen antwoord gegeven op alle vragen.
Omgaan met verschillen
In jouw team is relatief weinig ruimte voor verschillen die er tussen mensen zijn. Bij een goed leerklimaat bespreek je “fouten” en lastige vragen in een open sfeer. Emoties zijn goed bespreekbaar en teamleden staan open voor feedback.
Enkele tips:
Omgaan met verschillen
Bij een goed leerklimaat gaan teamleden constructief om met verschillen die er tussen mensen zijn en bespreek je “fouten” en lastige vragen in een open sfeer. Emoties zijn goed bespreekbaar en teamleden staan open voor feedback. Jouw team is hierin al goed op weg maar er zijn nog verbetermogelijkheden.
Enkele tips:
Omgaan met verschillen
Bij een goed leerklimaat gaan teamleden constructief om met verschillen die er tussen mensen zijn en bespreek je “fouten” en lastige vragen in een open sfeer. Emoties zijn goed bespreekbaar en teamleden staan open voor feedback. Op dit onderdeel scoort jouw team goed. Speciale acties om de leercultuur in jouw team te verbeteren op dit onderdeel zijn niet nodig. Doe de test over een jaar opnieuw en kijk of je dan nog steeds zo goed scoort.
Score < 8 voor Management
Je hebt waarschijnlijk geen antwoord gegeven op alle vragen.
Management
Op basis van de antwoorden lijkt in jouw team de leidinggevende relatief weinig ondersteunend in het leren. Bij een goed leerklimaat geeft de leidinggevende het goede voorbeeld als het om leren gaat en kent hij zichzelf. Hij geeft verantwoordelijkheid aan zijn medewerkers, spreekt waardering uit en geeft feedback.
Een tip:
Management
Bij een goed leerklimaat ondersteunt je leidinggevende het leren. Hij geeft het goede voorbeeld als het om leren gaat en hij kent zichzelf. Hij geeft verantwoordelijkheid aan zijn medewerkers, spreekt waardering uit en geeft feedback. Bij jouw team ondersteunt je leidinggevende het leren al wel, maar er zijn nog verbetermogelijkheden.
Een tip:
Het is verstandig om deze uitkomst te bespreken met je leidinggevende. Wat vaak het allerbeste werkt is om te praten in termen van opbrengsten. In (groeps)gesprekken heeft iedereen al vaak oplossingen paraat. Over een oplossing van een probleem ontstaan vaak discussies. Over een opbrengst of het benoemen van het resultaat als het probleem is opgelost, ontstaat zelden een discussie. Het is het verschil tussen zeggen “Bij ons is er nooit gelegenheid om ons verder te ontwikkelen” en “Wij willen dat de kinderen bij ons goede, verantwoorde en deskundige begeleiding krijgen”. Als je de opbrengst formuleert, is iedereen veel gemotiveerder om tijd en moeite te besteden om dat ook daadwerkelijk te bereiken.
Management
Score 30 - 40
Bij een goed leerklimaat ondersteunt je leidinggevende het leren. Hij geeft het goede voorbeeld als het om leren gaat en hij kent zichzelf. Hij geeft verantwoordelijkheid aan zijn medewerkers, spreekt waardering uit en geeft feedback.
Op dit onderdeel scoort jouw team goed. Speciale acties om de leercultuur in jouw team te verbeteren op dit onderdeel zijn niet nodig. Doe de test over een jaar opnieuw en kijk of je dan nog steeds zo goed scoort.
Score < 6 voor Randvoorwaarden vanuit de organisatie
Je hebt waarschijnlijk geen antwoord gegeven op alle vragen.
Randvoorwaarden vanuit de organisatie
In jouw team zijn de randvoorwaarden vanuit de organisatie voor het leren nog niet goed geregeld. Bij een goed leerklimaat is er tijd om te leren, en hebben medewerkers makkelijk toegang tot voor hen belangrijke informatie en coaching. Het management ondersteunt zelfontwikkeling en medewerkers hebben gelegenheid om te werken aan hun leerwensen.
Een tip:
Randvoorwaarden vanuit de organisatie
Bij een goed leerklimaat zijn de randvoorwaarden voor leren door de organisatie goed geregeld. Er is tijd voor leren, medewerkers hebben makkelijk toegang tot voor hen belangrijke informatie en coaching. Het management ondersteunt zelfontwikkeling en medewerkers hebben gelegenheid om te werken aan hun leerwensen. Bij jouw team zijn er al randvoorwaarden goed geregeld, maar er zijn nog verbetermogelijkheden.
Een tip:
Doe de oefening “Cirkels trekken” met je team. Deze oefening maakt een onderscheid tussen zaken waarbij je je betrokken voelt en zaken waar je invloed op hebt. Je kunt je betrokken voelen bij zaken, waarbij je geen invloed hebt om deze te veranderen. In de oefening pakken jullie als team alleen zaken op waarbij je je betrokken voelt én waar je invloed op hebt. We noemen dit een pro-actieve werkwijze. Een proactieve houding geeft positieve energie, waardoor je op termijn ook meer invloed zult krijgen.
Randvoorwaarden vanuit de organisatie
Bij een goed leerklimaat zijn de randvoorwaarden voor leren door de organisatie goed geregeld. Er is tijd voor leren, medewerkers hebben makkelijk toegang tot voor hen belangrijke informatie en coaching. Het management ondersteunt zelfontwikkeling en medewerkers hebben gelegenheid om te werken aan hun leerwensen.
Op dit onderdeel scoort jouw team goed. Speciale acties om de leercultuur in jouw team te verbeteren op dit onderdeel zijn niet nodig. Doe de test over een jaar opnieuw en kijk of je dan nog steeds zo goed scoort.